גב בריא בחברה ישבנית

מי שלא סובל , ולא סבל מכאב גב שיקום!

הטבע בנוי על זרימה ותנועתיות – וגוף האדם בנוי בהתאם. על מנת לשמר אנרגיה, זרימת דם ונוזלים – יש לשמר את התנועה. הגוף שלנו הוא כמו נהר עם ערוצים ויובלים שכל אחד מהם מזרים כוח ועוצמה למקום אחר בגוף. אם אחד היובלים ייתקע – ייגרם כאב בצד המסוים הזה, הזרימה תיפסק, ועם הזמן יוביל הדבר להתפרצות מחלות.

לבריאות עמוד השידרה, לגמישותו וחוזקו חיוניות תנועות המפרידות בין החוליות, תנועות ציר המאפשרות תזוזה בין הדיסקים, הזנה לדיסקים ומניעת קיבעון. נשימה מודעת ונכונה מזמנת הרפיה ושחרור של המתח לאורך עמוד השדרה ומאפשרת זרימת דם, כניסת אוויר ומונעת מצב של שחיקה, ותקיעות, ובגישה הסינית מאפשרת זרימה טובה של צ’י(אנרגית החיים).

כאבי גב נפוצים היום עקב הרגלי החיים בתקופה זו, ישיבה מרובה על כסא בבית, בעבודה וברכב, חוסר תנועה או תנועה מינימלית, ההתפתחות הביאה לעולם מעליות, דרגנועים, מכשור טכני, כסאות זזים, ספות מתכווננות ועוד. העבודה הפיזית והשמוש בגוף לצורכי עבודה הוא נחלת מעטים, אומנם לא בהכרח המאושרים ביננו. עומס רב נמצא בחלק העליון של הגוף, ראש צואר כתפיים,  ופחות באזור התחתון, שהוא האזור הטבעי לנשיאת משקל. עומס חיים גדול, לצד קידמה , עבודות שנעשו תובעניות יותר ושעות העבודה שהתרבו מאוד אינן מותירות זמן ופניות לתשומת לב לגופנו. לחץ על חוליות הגב התחתון, כתוצאה מיציבה לא נכונה, יוצר מתח בשרירים, שינוי במנח הגב, קבעון,  שחיקת דיסקים או פריצתם.

עמוד השדרה הוא החלק הקשיח במערכת הנושאת  את משקל חלקו העליון של הגוף ותפקידיו העיקריים לתת יציבות לגוף הזקוף,  תעלת השדרה העוברת לאורכו מכילה את חוט השדרה, מערכת העצבים של מרבית איברי הגוף,  ומגינה עליו. הזיזים המקיפים את קשת החוליה ומאפשרים קשר בין השרירים לשלד.
“המילה הסינית בריאות (קן קו) מורכבת משתי אותיות אות ראשונה מסמלת אדם או דבר מה העומד ישר וזקוף, והאות השניה פירושה להיות שליו ורפוי לאחר ויתור על כל הדברים החיצוניים” ש. מסונגה.  תרגול הצ’י קונג עובד על שתי איכויות אלו, זקיפות ושלווה.

צ’י קונג (תרגול והנעת אנרגית החיים), הוא תרגול המטפח את הגוף, הנפש והרוח. הוא פותח שערים לחלקים הרדומים בתוכנו, ע”י טיפוח הזרימה האנרגטית ניתן להעיר אותם ולהביא בריאות לא רק לגוף אלא גם למכלול ההוויה. התרגול מסייע להניע ולתעל את כוח החיות בגוף, לטעון ולשפר את מצב האיברים ואת הזרימה הפנימית.
לפי התפיסה הסינית האדם הוא גורם מחבר בין השמים לארץ, הציר המרכזי בחיבור זה הוא עמוד השדרה, לכן גם מרבית התרגול הינו בעמידה. בעמידה יש חיבור בין היין של האדמה והיאנג של השמים. הצ’י קונג חשוב מאוד ברפואה הסינית, לצד דיקור, צמחי מרפא ותזונה,  ונתפס כטיפול מונע מחלות. יש מספר רב של צורות תרגול, הסדרה 8 יריעות המשי או 8 מעשי הרקמה הינה דרך תנועה שפותחה בסין, לפני 3,500 שנים, כשיטה לרפואה מונעת, להארכת חיים, לשמירה על לחץ דם יציב, לחזק את המערכת החיסונית, ולסייע באיזון, וויסות האיברים, בריאות ומניעת הזדקנות. לא פלא איפוא שבסין נוהגים אלפי בני אדם להתחיל ולסיים את היום בפארקים בתרגול צ’י קונג.

לתרגול הסדרה 8 יריעות המשי, השפעה משמעותית על בריאות עמוד השדרה. התרגול  עונה על “הצרכים” הפיזיים  של עמוד השדרה. הרפיה של השרירים, הארכה של עמוד השדרה, הפרדה בין החוליות, תנועה של החוליות, הזנת הדיסקים, הגמשת הקימורים, הגמשת עמוד השדרה, וזאת על ידי מגוון של תנועות ציר, פיתול, כפיפה, וזקיפה.

העקרונות המנחים:

התנוחה

תנוחת הצ’י קונג, עמידה בפיסוק ברוחב כתפיים ואגן, (יציבות מרבית) כתפיים משוחררות, גב ישר ומשוחרר וברכיים כפופות (מניעת לחץ על ברכיים), כפות רגליים מקבילות (מבנה חזק ונטוע בקרקע), נושאות את משקל  הגוף, ומשקל מופנה גם לאזור עצם הזנב –דימוי ישיבה על כסא גבוה (פחות עומס על הגב, העדר לחץ במותנית) וייצוב המשקל במרכז. הסנטר מופנה פנימה לכיוון עצם הבריח (פותח ומאריך את חוליות הצוואר) הקוקוד שואף מעלה,  עמוד השדרה מצוי בהתארכות ורווח החוליות בין האגן לראש. תשומת הלב נתונה לחלק התחתון של הגוף, שם מרוכז הכובד והמלאות, חלק הגוף העליון ריק וקל.

שימוש בדמויים

לתוך התנוחה הפיזית משולב שימוש בדמויים, המשפיע על התודעה ומביא להארכה של עמוד השדרה. חיבור בין האדמה והשמיים, מטאפורה שכיחה היא כי עמוד השדרה הוא הסולם לשמים. דימוי הכובד המושך מטה, לצד החוט המושך מן הקודקוד למעלה, דימוי חלוקת המשקל בין כפות הרגליים לעצם הזנב. ריכוז של תשומת הלב בדאן טיין. השילוב בין התנוחה, הדמיון, ותשומת הלב יוצרים את התוצאה הרצויה. השימוש בדימויים מסייע בהנעת הגוף כישות שלימה ופועל על התודעה מפעיל את מערכת העצבים האוטונומית.

התנועות

כל התנועות מתבצעות על ידי הגוף כישות שלימה, במטרה להניע את הגוף בסינכרון והרמוניה. תזוזה מלפנים יוצרת תזוזה מאחור, תזוזה למעלה מעוגנת ע”י החלק התחתון, צד אחד זז כי הצד השני יציב. השילוב בתזמון בין התנועה לנשימה הוא תוצאה של תרגול, והתנועה המשולבת היא המטרה.
בתרגול 8 מעשי הרקמה מהווה עמוד השדרה נדבך מרכזי, כל התנועה יוצאת ממנו וחוזרת אליו. עמוד השדרה הוא מעין ציר עליו תלויים כל אברי הגוף.

אופן התרגול

התרגול הרך והאיטי מונע נוקשות וקבעון, ומשפיע על נוכחות ועל קצב הנשימה. התנועה האיטית מזמנת נשימה טבעית בה השאיפה מתרחשת עם הרחקת הידיים מהגוף ונשיפה עם קירובן חזרה. הנשימה אל הבטן התחתונה, אזור הדאן טיין,  לשם גם מכוונת עקר תשומת הלב בתרגול.  התרגול במצב של הרפיה מסייע לאיכות התנועה, ולאפשרות לתרגל לפרק זמן ארוך יותר.  מטרת התרגול להגיע לתנועה ללא מאמץ, זורמת, איטית, ושומרת על רוגע.
החיבור בתרגול הצ’י קונג בין התודעה לבין תנועת הגוף והנשימה יוצרים אחדות הרמונית וסימטרית הנגלית בכל התנועות, חיבור בין עדינות לעוצמה, ומשפיעה על הזרמה של אנרגיות והגברת הצ’י, הכוח המפיח חיים. הצ’י הוא הגורם המחבר בין הממשי, הגשמי, לבין האתרי, הרוחני, ובין ה Yin  וה Yang.

היבט רגשי

“הבריאות נובעת משמחת חיים” (ש. מסונגה)
מבנה עמוד השדרה והפוטנציאל התפקודי שלו מהווים לעיתים קרובות מדד מצוין למצב הכללי. שיטות שונות בתחום הגופנפש כמו רייך, ביואנרגיה, גשטאלט,  S.E, קושרות את ההיבטים השונים של האורגניזם האנושי. לעיתים אין הסכמה בין הגישות השונות אולם בהקשר לשרירים המקיפים את אזור החזה ועמוד השדרה יש הסכמה, שרירים אלו אוצרים כעס, כאב, תסכול. כך למשל אדם שחוח,  כפוף גב יראה כאדם שמצבו הנפשי קשה, אדם שצועד עם גב ישר ופתוח, מקבל את העולם, לא אחת משמש הביטוי “לך בגב זקוף”, ביטוי מושאל המתאר בטחון עצמי. בשל המבנה המורכב של הגופנפש האנושי כמעט כל הפעולות והחוויות נרשמות בשרירים ובמסילות העצבים של עמוד השדרה, ועשויות להשפיע על הבריאות ועל הרווחה של כל חלקי הגוף. כל צורות המתח של הגופנפש נרשמות במקום כלשהו בעמוד השדרה, מתח בעמוד השדרה משפיע על בריאות איברים נוספים.

כתבה: מאיה קרני, מנהלת “מקום לרוח”, מורה לצ’י קונג.