MBSR – מיינדפולנס להפחתת מתח ולחצים

תכנית לפתוח ותרגול מודעות קשובה להפחתת מתח ולחצים.

(Mindfulness Based Stress Reduction)

View the English information flyer

“מודעות קשובה  (Mindfulness ) הינה תשומת לב מרוכזת: מתוך כוונה, בזמן הווה ובאופן לא שיפוטי”. *ג’ון קבט-זין

MBSR – מודעות קשובה (mindfulness) להפחתת מתח ולחצים

מיד אחרי החגים נפתחים שני קורסי מיינדפולנס  לפי המודל של פרופ’ ג’ון קבאט – זין במבשרת

קורס MBSR , מיינדפולנס להפחתת לחצים יוצא לדרך בימי  רביעי החל מה- 25.10 בשעה 18:00 .
9 מפגשים, 8 בני 3 שעות , ואחד בן 6 שעות.

קורס נוסף יפתח ב 20.10 ימי שישי ב 08:30 בבוקר לטובת אנשי הבוקר
תשעה מפגשים סה”כ – שמונה מהם בני 3 ש’ ו-1 בן תשע שעות

הקורסים יתקיימו במבשרת בקבוצה אינטימית 6-8 משתתפים, בהנחית מאיה קרני. מנחה מנוסה מאוד, בוגרת תוכנית הכשרה 1,2, מטעם הבינתחומי והרצליה ואוניברסיטת בנגור אנגליה.
פרטים נוספים: 0528-570365
מייל : maya.kvotzot@gmail.com

מאיה קרני – נשימאיה לגוף ולנפש

הקורס מקנה ומלמד דרך לאיכות חיים ובריאות ובנוי על התנסות אישית מגובה במחקר לאורך 30 שנים.

========================================

תוכנית MBSR הינה לימוד לתוך עצמנו, לפגוש את המרפא בתוכנו, תרגול מודעות קשובה במודל ה- MBSR נחקר לאורך 30 שנה, ע”י פרופ’ ג’ון קאבט – זיו והוכח כמועיל ביותר התוכנית בהנחית מאיה קרני בוגרת תוכנית הכשרה למורים מטעם מרכז
מודע- בבינתחומי הרצליה, ומטעם אוניברסיטת בנגור אנגליה.

את התוכנית תעביר מאיה קרני, בוגרת קורס הכשרה למורים מטעם אוניברסיטת בנגור באנגליה, והבינתחומי הרצליה.

לשיחת ייעוץ והרשמה חייגו 0528570364

לאורך החיים אנו מפתחים הרגלים ודפוסים פיזיים ומנטלים, חלקם נחוצים ומועילים וחלקם אינם נחוצים ולא מועילים ואף עלולים לגרום לשחיקה ונזק.

אנו לא שמים לב להתנהלות האוטומטית שלנו היא חולפת לנו “מתחת לראדר” .לאורך השנים היא יכולה לגרום  למצבים מתמשכים של מתח, חרדה, תסמינים פסיכוסומטיים,  בעיות רגשיות, כאבים כרוניים ואף דיכאון. האימון במודעות קשובה מביא אותנו לזהות דפוסים שאינם מועילים ולהתמיר אותם בדפוסי התנהגות מזינים ומועילים.

ההגדרה המחקרית למודעות קשובה (Mindfulness ) :  “סוג של תשומת לב שאפשר לפתח על ידי אימון ותרגול. זו מודעות לא שיפוטית, המופנית באופן עקבי למה שקורה כאן ועכשיו.”

האימון במודעות קשובה נמצא במקורות של תורות רוחניות שונות, במיוחד בתורות המזרח, ומופיע גם ביהדות נצרות ואסלאם. בעשרים השנים האחרונות עבר האימון במודעות קשובה התאמה להקשרים בתחום הבריאות הפיזית והנפשית וקשרי גוף ונפש שאינם דתיים או רוחניים.

מטרות התרגול והאימון:

  • תשומת לב ממוקדת

פיתוח מיומנות של מיקוד תשומת הלב על פי החלטה, מבלי להיסחף לרצף חשיבה אסוציאטיבי או להרגלים לא מועילים.

לעתים, כאשר עומדת בפנינו משימה או אירוע עמם קשה לנו להתמודד אנו נסחפים לחשיבה או עשייה שלילית, כגון : מחשבות על כישלון,  ביקורת עצמית מוגזמת , אכילת יתר, צפיית יתר בטלוויזיה ועוד.

  • פיתוח נוכחות ברגע ההווה

“מודעות בלתי שיפוטית מרגע לרגע לתחושות גופניות ולמצבים מנטליים”.(קבט-זין) דרך תרגול   מודעות קשובה, ההכרה מורגלת להתייחס בבהירות לרגע הנוכחי ללא התעסקות בעבר או בעתיד.

בזמן התרגול נוכל להיווכח שהתודעה נודדת למחשבות על העבר או על העתיד. המחשבות הללו מתאפיינות בדרך כלל בהלך רוח שלילי הכולל רגשי חרטה על העבר, או דאגה וחרדה לגבי העתיד. לעתים קרובות אנו עסוקים בבניית תסריטים לאירועים עתידיים שכנראה לעולם לא יתרחשו.

איכות החיים שלנו ועתידנו נקבעים ברגע ההווה. זה הזמן בו אנו חווים, מרגישים וחושבים, ממנו אנו פועלים ומקבלים החלטות. תשומת לב לתכנים המנטליים תיתן לנו אפשרות לשנותם ולהחליף תכנים שליליים ומזיקים בתכנים חיוביים ומועילים. איכות חיינו ומידת הסיפוק והאושר שאנו חווים נקבעת על פי איכות החוויה שלנו ברגע הזה.

  • פיתוח יכולת קבלה ואי שיפוטיות

חשיבה ביקורתית היא כלי חשוב בהתנהלות חיינו האישיים והחברתיים, אך שיפוטיות מוגזמת כלפי עצמנו וכלפי אחרים גורמת לנו לקונפליקטים פנימיים, הגוזלים את כוחותינו ולעתים מונעים מאיתנו להתקדם ולפעול. פיתוח היכולת להכיל ולקבל את התכנים העולים בזמן ההתבוננות הקשובה הינו כלי רב עצמה. היכולת להכיר בהיבטים החיוביים והשליליים בחיינו, לחקור ולהבין אותם לעומקם, תאפשר להוביל את חיינו בכיוון הרצוי לנו.

שיפור המיומנויות הללו, כיוון תשומת הלב לרגע ההווה, בהכלה וללא שיפוטיות, אינן מטרות בפני עצמן אלא אמצעי רב עצמה, לפעול בתוך מציאות חיינו מתוך ראיה בהירה, שלווה ומהנה. התנהלות כזו תשפיע לטובה על איכות חיינו, תפקודנו, ובעקיפין על סובבנו.

השפעות תרגול מודעות קשובה

ברובד הקוגניטיבי: המיומנות במודעות קשובה משפרת שליטה במיקוד וקשב ומאפשרת חפש בחירה במקום תגובה אוטומטית. התבוננות חוקרת וסקרנית על תחומי החיים השונים, מעוררת תובנות על התנאים והנסיבות שהביאו לבעיות , בעבודה, בלימודים, במשפחה, ופותחת אפשרויות יצירתיות לפתרונן.

ברובד הרגשי: התבוננות קשובה בעולם הרגשות באופן לא שיפוט, מאפשרת זיהוי קבלה והכלה של רגשות קשים. תהליך זה מונע את התגובה האוטומטית ,מרכך את הרגשות הקשים, ובהדרגה עוזר לשנות את הדפוסים הגורמים לכאב וסבל .

ברובד החברתי: מודעות לדפוסים מחשבתיים ורגשיים שליליים והתמרתם, משפיעה לא רק על היחיד אלא גם על סביבתו הקרובה ,סביבת המשפחה העבודה וכולי. אדם מודע ,רגיש יותר לסביבה הפיזית והחברתית ומסוגל לתרום לה יותר.

לשיחת ייעוץ והרשמה חייגו 054-4448141

*ג’ון קבאט- זין

 מפתח תכנית הMBSR הוא: ג’ון קאבט -זין (Ph.D.) דוקטור לביולוגיה מולקולארית מאוניברסיטת ,MIT .  כיום פרופסור בדימוס לרפואה באוניברסיטת מסצ’וסטס.

לפני למעלה משלושים שנה, קאבט -זין ייסד וניהל את ה”קליניקה להפחתת מתחים” והמרכז למודעות קשובה ברפואה ובבריאות הציבור” בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מסצ’וסטס.

   Center Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society’

‘for Stress Reduction   Clinic’

ג’ון קבט-זין הוא מדען, סופר ומורה למדיטציה, מוכר ברמה בינלאומית, הכניס את המודעות הקשובה  אל הזרם המרכזי ברפואה ובפסיכולוגיה בת ימינו. הוא הוכיח באמצעות מחקרים מדעיים את היעילות של גישה זאת לעזרה במצבים נפשיים ופיזיים רבים. במשך שנות הקריירה שלו, הוא עוסק בחקר קשרי גוף/נפש בתהליכי החלמה ממחלה, בתפקודי המוח והמערכת החיסונית במצבי לחץ קשים, ובהשפעות של תכנית ה- MBSR על אוכלוסיות שונות.

קבט-זין הוא מחברם של ספרים רבים, לאנשי מקצוע ולקהל הרחב, העוסקים במדיטציה ובקשר גוף-נפש ברפואה, ספריו תורגמו לשפות רבות.

על התוכנית להפחתת מתח באמצעות מודעות קשובה  MBSR:

תכנית מובנית, המורכבת ממפגשים שבועיים בני שעתיים וחצי ויום לימוד אחד ארוך, במשך שמונה שבועות.

התוכנית מיועדת לאנשים הסובלים ממצב מתמשך של מתח ולחץ, משחיקה, ממצבים כרוניים שונים המתבטאים בסימפטומים פיזיים ו/או נפשיים. התוכנית פונה לאנשים המעוניינים לרכוש כלים להתמודדות עם מצבים קשים, לשפר את איכות חייהם ולמנוע התפתחות מחלות.

 מודעות קשובה נמצאת בשימוש נרחב בקהילה הרפואית ולה יישומים רבים במדעי ההתנהגות והרפואה העכשוויים.

מקורות ההשראה לתוכנית:

  • תרגול ממסורות רוחניות שונות בעיקר מבודהיזם
  •  תהליכים קבוצתיים
  • פסיכולוגיה קוגניטיבית
  •  תנועה מודעת כמו: יוגה, צ’י קונג וטאי צ’י
  •  מקורות ספרותיים

קבאט- זין מציין כי על אף שה-  MBSRמתבסס על תרגול בודהיסטי,  אין בו מרכיב דתי, לכן התוכנית מתאימה לכל אחד ללא הבדל דת ,גיל, גזע או מין. משתתפים בה קשישים וצעירים, חולים ובריאים ואנשי מקצוע כאחד.

מחקרים מעידים על השיטה כיעילה בהתערבות טיפולית, בטווח רחב של קשיים, כאשר השקעת המשאבים היא נמוכה יחסית. על פי הממצאים, נראה כי השתתפות בתוכנית הMBSR עשויה לשפר את יכולת ההתמודדות עם לחצים שגרתיים, או במצבים קשים כמו מחלה וכאב מתמשך. בבדיקות שנערכו בתחום בריאות הנפש, נמצא שיפור במדדים של תפקוד ואיכות חיים, אופן התמודדות עם קשיים ועם מצבי דיכאון וחרדה.

אופן הלמידה:

  • למידה קבוצתית- הלמידה מתקיימת בקבוצה של 10 עד  24 משתתפים. ובקבוצות קטנות במפגשים.
  • התנסות- התרגולים כוללים  בעיקר התבוננות שקטה (מדיטציה), סריקת גוף, תנועה מודעת ושיתוף ולמידה מתוך ההתנסויות של המשתתפים במפגש ובבית.
  • תיאוריה- לימוד עיוני
  • למידה אישית- לווי התהליך בכתיבה
  • תרגול בבית- משימות לבית, לאימון יומי של 45 דקות לפחות, על בסיס מה שנלמד במפגש.

התרגול היומי בבית ולאורך המפגשים, במשך שמונה שבועות, מאפשר אימון שריר התודעה באופן שיטתי ומתמשך. התרגול הרצוף מאפשר להבחין בשינויים ובפוטנציאל הטמון בהתמדה בתרגול כשגרת החיים.

מנחות התוכנית:

מאיה קרני

בוגרת תכנית להכשרת מורים ב MBSR  מטעם אוניברסיטת בנגור אנגליה.

מאמנת צ’י קונג

בוגרת הכשרה  להנחית קבוצות  מטעם מרכז ציפורי

מאמנת, ומטפלת בפסיכותרפיה גוף נפש

מתרגלת ומנחה מודעות קשובה

מוסמכת (A.M) האוניברסיטה העברית

 צרו קשר לבירור תאריכי המפגשים לתוכנית הקרובה

הורידו את התכנית בפורמט וורד

View the English information flyer

לשיחת ייעוץ והרשמה חייגו 054-4448141