מדיטציית זן ברוח טיך נהאת האן

 “אנשים רבים חושבים שהתרגשות היא אושר… אבל כשאתה מתרגש, אתה לא רגוע.  אושר אמיתי מבוסס על רוגע.”   טיך נהאת האן

ב’מקום לרוח’ אנחנו מתרגלים ‘תרגול תשומת לב’ לפי מסורת טיך נהאת האן.  תרגול המדיטציה מומלץ כתרגול יום יומי אישי וכתרגול שבועי קבוצתי בהנחייה.  למפגשים השבועיים מגיעים אנשים שונים, עם מטרות שונות, וכולם מתקבלים בברכה ובצורה שווה.

התרגול מבוסס על תשומת לב, שהיא היכולת שלנו להיות  כאן ועכשיו, תוך אחדות הגוף, המחשבה, הנפש, כי זהו המצב בו אנו חווים את החיים במלואם. תרגול המודעות ותשומת הלב עוזר לנו להגיע אל המצב הזה.

רובנו מבלים את מרבית חיינו כאשר הגוף שלנו נמצא במקום א’ ואילו התודעה שלנו נמצאת במקום  ב’. גם כאשר אנו חושבים שאנו נמצאים בהווה, אנו נסחפים פעמים רבות על ידי רגשות חזקים כמו פחד או דאגה, או נסחפים בשבילי העבר או אל עבר חלומות העתיד.

בהנחיית: דורית שיפין/מאיה קרני

כל יום חמישי 20:00-22:00

תרגול המדיטציה כולל:

תרגול נשימה מודעת/ נשימה בתשומת לב
תרגול זה מסייע לנו להביא את המודעות שלנו אל הנשימה כפי שהיא, ללא נסיון לשנות או “לשפר” אותה. מטרת התרגול לעזור לנו לחזור לעצמנו האמיתי  (זה שהולך לאיבוד בהמולת החיים היום-יומיים), ולבטל את ה”רעשים” החיצוניים והפנימיים (מחשבות, רגשות) המשתלטים מחשבתנו. תרגול הנשימה המודעת מתחיל בהנחייה ותוך זמן קצר הופך לחלק בלתי נפרד מחיינו: בישיבה, בשכיבה, באכילה, בהקשבה לאנשים, בנהיגה וכו’.

תרגול שתיקה

שתיקה נאצלת מאפשרת לתרגול הנשימה המודעת להפוך לעמוק, מועיל ומרפא. אנו מאפשרים לשקט ולשלווה לחדור על מנת לאפשר הדדיות עם העולם והאחר (בזמן השתיקה כדאי לנסות להביט באחרים בהבנה ובחיוך של טוב לב) השתיקה הפרטית תורמת לשלווה ולשתיקה הקולקטיבית.

ישיבה בתשומת לב (מדיטציה) 
מדיטציה בישיבה היא הנאה: יושבים בתנוחה נוחה, מודעים לנשימה, ונמצאים ברגע הזה, שהוא הרגע הנפלא ביותר. 

תרגול הליכה בתשומת לב/ מדיטציה בהליכה
בתרגול זה אנו הולכים לשם ההנאה שבהליכה המודעת, לא בכדי להגיע ליעד כלשהו. הגענו כבר. הליכה בתשומת לב היא אושר גדול והזדמנות נהדרת להיות ברגע ההווה. זוהי הליכה איטית מאוד במצב נוח ורגוע לגוף, תוך שימת לב לנשימה ולתחושת מגע הרגל עם הרצפה. 

אכילה ושתיה בתשומת לב
תרומתו של תרגול זה היא בפיתוח שימת לב, הכרה בתחושות, והודיה לחברי הקבוצה. התרגול מתבצע בשתיקה ומתמקד בטעמים, בתחושות, בריחות ובטקסטורה של המזון. מודעות פיזית ורגשית זו מקשרת בינינו לבין היקום, וכל נגיסה מכילה את החיים של האדמה, של הגשם, של השמש וגם את ההכרה בחשיבות האנשים האחרים בעולם בכלל ובחיינו בפרט.

תרגול של הקשבה מודעת ע”י קריאות קטעי דארמה בקול
בתרגול זה מארגן הערב מחלק למשתתפים קטעים בודהיסטים קצרים להקראה בקול רם במטרה לעודד הקשבה מודעת תוך שימת לב לנשימה. התרגול גם מעודד דיון, עם דגש על כבוד הדדי לדעות והשקפות שונות, ומפתח את המודעות לחשיבותו של הפורקן הרגשי לשחרור לחצים והגעה לרגיעה. הדיון מאפשר לבטא ביקורת על דברים המפריעים לנו או מכעיסים אותנו בדרך שלווה של כיבוד הדדי.

תרגול דיבור מודע בשיחת דארמה
בקטע זה של הפגישה אנו זוכים לדבר ולהקשיב לחברים שמדברים. בתרגול זה חשוב לנסות ולהקשיב לאחרים באמת, בגישה אוהדת וחסרת שיפוט; כאן המטרה אינה דיון – אין צורך אחר-כך להגיב, לבקר, להציע עצות או “לתקן” את דעותיהם של אחרים. בנוסף להקשבה, מטרת התרגול היא לאפשר לאנשים להתבטא. רצוי לדבר מתוך התנסות אישית ולא מתוך ידע קודם, מתוך ההבנה שכל עוד אנו מדברים מהניסיון שלנו — אין ספק שאנו דוברים אמת ונוגעים בנקודות אמיתיות.

פעמון תשומת הלב
צליל הפעמון המלווה את הפגישות מסמל את הקול הפנימי שלנו המחזיר אותנו אל עצמנו. אם אין אנו יכולים לשמוע את קול הפעמון, אין אנו יכולים לשמוע גם קולות אחרים (כמו קולה של הרוח, ציוץ של ציפור, ואולי גם בכי של תינוק).
“הקשב, הקשב” (שאיפה)
“צליל נפלא זה מחזיר אותי אל עצמי האמיתי” (נשיפה)

הסנגה
הסנגה היא קהילה – קבוצה של אנשים בעלי מטרה משותפת של עזרה הדדית. הסנגה הישראלית מורכבת מסנגהות בירושלים, תל אביב, עין הוד, ובאר שבע. הסנגהות מציעות גם תרגולים מקיפים יותר הכוללים יום תירגול שלם, המתקיים בדרך כלל בשבתות מדי ששה שבועות. פעמיים בשנה מתקיים ריטריט של מספר ימים של תרגול בתשומת לב. הסנגה מציעה תרגולים חזקים יותר, בעלי השפעה רבה יותר ולכל אדם המתרגל מדיטציה באופן יומי או שבועי יש אפשרות להצטרף לסנגה הישראלית. 

למאמרים בנושא ליחצו כאן

לקטעי קריאה לחצו כאן